divendres, 17 de desembre de 2010

A pagar i a callar.

Em sento estafat com a contribuent.
L’1 de gener d’aquest any que vé les tarifes del “Transport Públic” tornen a pujar. Per què? Perquè l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) així ho ha decidit; tot i que els grups municipals del PPC, ICV-EUiA i ERC a l'Ajuntament de Barcelona i el sindicat UGT han coincidit a criticar l'augment de preu, en un context de crisi. Sempre criticant i mai solucionant pr
oblemes. Entre uns i altres anem arreglats.

El cas és que això de dir-li “Transport Públic” em sembla molt cínic i a partir d’ara passaré a anomenar-lo “Transport Col·lectiu”, que fa més per aquests preus tant abusius. Veiguem un parell de comparatives que ens augmentaran la indignació:
A partir de l’1 de Gener, 1 bitllet senzill ens costarà als catalans 1’45€.
A Roma un bitllet senzill val 1€, i tenen un tal Berlusconi de President, que com tots sabem és molt dolent, i una mala persona, i un caragirat i blablabla... Però paguen 1€ per bitllet senzill. Aquí paguem més i pagarem més encara.
A Madrid també paguen 1€ per bitllet senzill. I no serà perquè tinguin pitjors trens o pitjor servei; algú és capaç de qüestionar que la qualitat del servei a Madrid no és millor que la qualitat del servei a Barcelona? Un 37,72% de tots els trens més antics que encara estan en funcionament a l’Estat espanyol circulen per les nostres vies. I únicament un 9,52% de tots els trens obsolets de l’Estat ho fan a la Comunitat de Madrid. Perquè? A Barcelona som 5.487.935 d’habitants, a Madrid 6.386.932. Aquest milió (no arriba) en diferència d’habitants ens fa ser de segona categoria? O
és una altra cosa? A mi que m’ho expliquin.

Fins i tot a Alemanya, amb una qualitat del servei absolutament més digne que la d'aquí (no dic que la dels transports catalans no sigui digne, tot i que podria dir-ho), el bitllet és més barat!

Si agafem l’augment de preus amb perspectiva, veurem que la T-10, només en els últims 3 anys, ha augmentat el seu preu en la increïble quantitat d’un 20%. I ICV-EUiA i Esquerra, que són 2 dels que des de l’ajuntament de Barcelona critiquen ara l’augment del preu, ja estaven al govern.
I mentrestant es segueixen fent collonades (Consultes per la diagonal, el domini .bcn, etc.) i coses que són prescindibles.

Si com a estudiant hagués de fer servir una T-10 d'una zona per setmana, la cosa seria graciosa: 8'25€ · 30 setmanes (aprx) de curs = 247'50€
I el tema empitjora si vas a la UAB i ets de Terrassa (2 zones), i si ets de Terrassa i vas a Barcelona (3 zones), etc. Al final acabarem pagant més pel transport que per la matrícula universitària. Esperem, al menys, que aquest 2011 augmentin també el Salari Mínim Interprofessional, que aquest any està a 633'30€ (a Espanya. A França són 1321€)

Només em queda per dir que l'any que s'abaixin els preus (o s'apugin els sous a proporció) serà un gran any. Indici de que anem camí de convertir-nos en un país desenvolupat com els del Nord d'Europa. Però un indici fictici, puix no hem d'oblidar la quantitat de ferralla que encara circula per les nostres vies; que Catalunya encara no té competències completes amb ferrocarrils (ni amb res); que no tenim trens amb ample de via europeu; que encara som espanyols Etc.

És just? És digne? Ens ho mereixem?
1951

Algunes fonts
http://www.metromadrid.es/es/viaja_en_metro/tarifas/billetes/index.html
http://www.rome.info/transportation/tickets/
http://www.ine.es/jaxi/tabla.do

http://www.ine.es/jaxi/tabla.do?path=/t20/e260/a2009/l0/&file=pro001.px&type=pcaxis&L=0

Notícies relacionades;
http://www.3cat24.cat/noticia/987106/catalunya/Les-tarifes-del-transport-public-pel-2011-augmenten-el-291-de-mitjana
http://www.lavanguardia.es/vida/20101216/54090614112/el-precio-de-la-t-10-se-incrementa-casi-un-4-y-supera-por-primera-vez-los-8-euros.html
http://www.ara.cat/societat/T-10-sencareix-costara-euros-al_0_391161981.html

1 comentari:

Lordblackadder ha dit...

Aquest és un País que pujen els preus de les coses però millora l'economia i els sous no pujen i menys incrementen els llocs de treball, Els FGC transport públic que jo tenia molt apreciat darrerament m'ha fallat bastant, donat a les sucsecives vagues i mal funcionament del servei, és lamentable que ara pujin les tarifes amb un usuari força emprenyat pel què ha suceït, estic totalment d'acord amb el teu article